loading...

nerhas

nerhas

بازدید : 247
11 زمان : 1399:2

همه چيز درمورد چاپ بنر لمپوست: تبليغات را مي‌توان نياز اصلي هر كسب و كاري براي بقا و پيشرفت در ميدان رقابت دانست. امروزه روش‌هاي تبليغاتي بسيار گسترده‌اي وجود دارند كه صاحبان كسب و كارهاي مختلف بنا به نوع حرفه، محصول يا خدماتي كه ارائه مي‌دهند، حيطه‌ي كاري و… روش مناسب تبليغاتي كه در معرفي برند، افزايش فروش يا ارائه‌ي خدمات بهتر موثر باشد را انتخاب مي‌كنند. روش‌هاي تبليغاتي متنوع هستند و در ميان اين روش‌ها مي‌توان به چاپ بنر، چاپ بروشور، چاپ و پخش تراكت، تابلوسازي، راديو و تلويزيون، تبليغات در سايت‌ها، تبليغات در شبكه‌هاي اجتماعي، تبليغات سمپلينگ، تبليغات چريكي، ديجيتال ماركتينگ و… اشاره كرد. يكي ديگر از روش‌هاي تبليغاتي كه اين روزها در سطح شهر بسيار شاهد آن هستيم و گسترده شده، استفاده از بنر لمپوست است. براي استفاده از اين بنر نياز است يك طرح، پيام يا تصوير را براي چاپ بنر لمپوست آماده كنيد كه بتواند پيام تبليغاتي موردنظرتان را به مخاطب برساند.


بنر لمپوست چيست؟

در مقوله‌ي تبليغات محيطي و تابلوسازي، بنر لمپوست يك سازه‌ي جديد محسوب مي‌شود كه استفاده از آن هم بسيار باب شده و رواج يافته است. اين سازه از ميله‌هايي مستطيلي شكل تشكيل شده كه معمولا اين ميله‌ها در ابعاد 1 در 3 متر ساخته مي‌شوند. پس از نصب سازه در محل مورد نظر، مي‌توان پارچه‌ي تبليغاتي كه چاپ روي آن انجام شده را روي ميله‌ها نصب كرد. محتواي تبليغاتي و تصاوير را با استفاده از دستگاه‌‎هاي رايج چاپ بنر روي بنر لمپوست اجرا مي‌كنند و بعد از چاپ و لبه چسباني بنر، مي‌توان خيلي راحت آن را در مكان مورد نظر نصب كرد. نوع پيشرفته‌اي از اين سازه موجود است كه توسط فك‌هاي ثابتي كه بالا و پايين سازه تعبيه مي‌شوند، بنر را گرفته و در مقابل شرايط آب و هوايي مانند باد و باران بنر را مستحكم نگه مي‌دارند. اين سازه كه تكنولوژي جديدي در صنعت تبليغات محسوب مي‌شود، در ابعاد مختلفي قابل اجرا است.

چاپ بنر لمپوست و نصب آن نسبت به ساير روش‌هاي تبليغاتي هزينه‌ي كمتري دارد اما كارايي و تاثيرگذاري آن بسيار بيشتر از اين روش‌ها است. اين مزيت در كنار ابعاد كوچكي كه باعث شده اين بنر را بتوان در هر مكاني نصب كرد، دليل استفاده‌ي بسياري از صاحبان كسب و كار از اين بنر است كه به همين دليل هم چاپ بنر لمپوست طيف بيشتري از تبليغات را شامل شده و بسيار راحت مي‌توان از آن براي تبليغ كالا يا خدمات بهره برد.

بنر لمپوست را مي‌توان نسل پيشتاز سازه‌هاي تبليغاتي عمودي دانست كه در سال‌هاي اخير حتي توسط شهرداري هم براي نصب اعلانات عمومي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين بنرها را روي تير چراغ برق، در كنار جاده‌ها و وسط بلوارها به صورت ايستاده و با ارتفاع معيني از سطح جاده نصب مي‌كنند. اين بنرها ايستايي بسيار زيبايي دارند و با نظم دقيقي قرار مي‌گيرند كه اين نظم خود سبب ايجاد فضايي منظم و زيبا در شهرهاي بزرگ مي‌شود.


كاربرد چاپ بنر لمپوست

بنر لمپوست ايستايي بسيار خوبي دارد و بعد از نصب بسيار منظم مي‌ايستد به همين دليل هم در مكان‌هاي زيادي مي‌توان از اين سازه استفاده كرد. به‌صورت خيلي كلي مي‌توان گفت چاپ بنر لمپوست براي نصب اين بنر در مكان‌هاي زير كاربرد دارد:

1- دانشگاه‌ها و ادارات: در اين مكان‌ها تردد بسيار زياد است و از مكان‌هاي پربازديدي هستند كه افراد با سلايق، سنين، فرهنگ و آداب و رسوم مختلفي مي‌توانند بنر لمپوست نصب شده را ببينند. از اين بنر مي‌توان براي اطلاع‌رساني و همچنين زيباسازي محيط هم استفاده كرد. فضاي بزرگي كه در اين اماكن وجود دارد، باعث شده تا يكي از مكان‌هاي بسيار مناسب و خاص براي نصب بنر لمپوست باشند. روابط عمومي هر اداره يا دانشگاه مي‌تواند از اين نوع بنر براي چاپ تصاوير يا پيام‌هاي مرتبط، مناسبتي و براي فرهنگ سازي هم استفاده كند.

2- جاده‌ها و بزرگراه‌ها: اخيرا استفاده از بنر لمپوست بسيار رايج شده و علاوه‌بر شركت‌هاي تبليغاتي، شهرداري‌ها هم به ارائه‌ي خدمات مختلف مرتبط با اين بنر يعني نصب و نگه‌داري، تعويض و جمع‌آوري و… مشغول هستند. امروزه در بسياري از جاده‌هاي بين شهري و بزرگراه‌ها بنرهاي لمپوست مشاهده مي‌شوند كه براي تبليغات برندهاي مختلف و مطرح هم استفاده مي‌شوند. گاهي حتي وجود اين بنرها باعث زيباسازي و تنوع براي مردم مي‌شوند. براي مثال هنگامي كه پشت چراغ قرمز قرار گرفته‌ايم و يا در يك ترافيك سنگين جاده‌اي قرار داريم، اين بنرها محيط را از حالت يكنواختي و تكرار در آورده و علاوه‌بر جلب توجه، باعث تنوع براي ما هم مي‌شوند.

3- مراكز فرهنگي، ورزشي، فرودگاه‌ها، ترمينال‌ها و نمايشگاه‌ها: در اين اماكن مي‌توان روي بنرهاي لمپوست تصاويري زيبا، خلاقانه و هوشمند چاپ كرد تا علاوه‌بر فرهنگ سازي و ايجاد زيبايي محيط، تنوع و تحولي در محيط هم به وجود بيايد.


چاپ فلكسي چيست؟

تابلوهاي فلكس داراي متريالي به نام فلكسي هستند كه خاصيت اصلي آن‌ها نوراني بودنشان است. اين متريال بسيار پركاربرد است و از آن علاوه بر جلب توجه مخاطب، براي زيباسازي شهر استفاده مي‌شود.‌ چاپ فلكسي را در يك محفظه مخصوص قرار مي‌دهند كه به آن تابلو فلكسي مي‌گويند. اين تابلو بايد با توجه به ابعاد چاپ انتخاب شود و داخل آن نيز سيستم روشنايي كار گذاشته شود، تا در شب نيز تابلو به زيبايي ديد داشته باشد.

ايده چاپ فلِكسي با هزينه‌اي كاملا مقرون به صرفه قابل اجراست. جالب توجه است تابلوهايي با چاپ فلِكسي به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه رويه آن‌ها قابل تعويض باشد، لذا مي‌توان براي ايجاد تنوع هر چند وقت يكبار با صرف هزينه‌اي كم طرح روي تابلو فلكسي را به روز كرد.


تاريخچه چاپ فلكسي

تقريبا در سال 1375 چاپ فلِكسي در قالب تابلوهاي فلكس فيس در بازار ايران رواج يافت. اين مدل چاپ به علت جلوه‌هاي بصري و نورپردازي زيبا، براي استفاده در تابلوهاي تبليغاتي كاربرد داشت. در ابتدا طرح‌هاي روي تابلو همان استيكر يا برچسب بودند كه بر روي متريال فلكسي به صورت آماده چسبانده مي‌شدند.‌ براي چسباندن استيكر بر روي سطح از محلول رقيق آب و مايع ظرفشويي استفاده مي‌كردند. پس از نصب، استيكر بر روي متريال فلكس، فيكس مي‌شد.

در اين روش چاپ لوگو و علامت تجاري قدري دشوار بود. با گذشت زمان و پيشرفت دستگاه‌هاي چاپ، امروزه پرينتر مخصوص فلكس وارد دنياي چاپ شده كه كمك مي‌كند تا تصاوير دلخواه و واقعي مستقيما چاپ شوند كه از آن به عنوان چاپ فلكسي ياد مي‌شود.


مقايسه چاپ فلكسي با چاپ بنر

برتري‌اي كه چاپ فلِكسي به نسبت چاپ بنر دارد، قابليت عبور نور است. بنرها از جنس كدر ساخته مي‌شوند و كاربرد آن‌ها نيز در مكان‌هايي است كه نيازي به عبور نور براي جلب توجه مخاطب ندارند، اما چاپ فلِكسي براي مصارفي كه حتي در محيط‌هاي تاريك نياز به جلب توجه مخاطب است تهيه مي‌شود. البته چاپ فلِكسي اغلب كمي تيره‌تر چاپ مي‌شود تا با تابش لامپ مهتابي داخل تابلو طرح جلوه پيدا كند، وگرنه پس از تابش نور طرح تابلو با روشني زياد حالتي بي روح خواهد گرفت و جلوه چنداني نخواهد داشت.

هم چاپ فلِكسي و هم چاپ بنر با توجه به كشور سازنده متريالشان از لحاظ كيفي تفاوت دارند، به طور كلي انواع كره‌اي كيفيت بهتر و دوام بالاتري دارند؛ اما در باب كيفيت چاپ فلكسي يا بنر، دستگاه چاپ نيز تاثير به سزايي دارد. براي مثال اگر بر روي جنس كره‌اي و با كيفيت بخواهيم طرحي را با دستگاه بي كيفيت چاپ كنيم، نتيجه مطلوب نخواهد بود؛ بنابراين در كيفيت نهايي هم جنس ماده اوليه و هم كيفيت دستگاه چاپ موثر است.

ويژگي‌هاي چاپ فلكسي

در چاپ فلكسي معمولا از رويه بادوام استفاده مي‌شود تا در برابر عوامل آسيب‌زاي بيروني مقاوم باشد. اين ويژگي باعث مي‌شود تا بتوان از تابلوهاي فلكسي در شرايط جوي متفاوت استفاده كرد. چاپ فلِكسي با دستگاه چاپ ديجيتال به گونه‌اي انجام مي‌شود كه اشعه‌هاي خورشيد موجب رنگ پريدگي آن نگردد؛ بنابراين از اين نوع تابلوها مي‌توان در شهرهاي گرمسير نيز استفاده كرد.

از ديگر ويژگي‌هاي چاپ فلكسي كم بودن هزينه‌هاي ساخت و انرژي مصرفي آن است. در تابلوهاي فلكسي، حتي مي‌توان از پروژكتور ال اي دي استفاده كرد كه موجب نورپردازي از جلو مي‌شود و همين امر در كاهش هزينه انرژي مصرفي آن تاثير قابل توجهي خواهد گذاشت.


انواع تابلو فلكسي

تابلوهاي فلكسي به طور كلي به دو دسته تقسيم مي‌شوند:

تابلو فلكسي فيس

اين مدل تابلوها داراي دو فريم هستند. يكي از فريم‌ها روي پارچه قرار دارد كه چاپ فلكسي بر روي آن صورت مي‌گيرد و ديگري فريم زيرين است كه محل نصب عامل نور است. در اين مدل تابلوها اغلب از نور مهتابي براي روشنايي استفاده مي‌شود كه بر روي ورق گالوانيزه قرار داده مي‌شود.

تابلو تك فريم

در اين مدل تابلو تنها يك فريم وجود دارد، لذا ضخامت كم‌تري دارد. اين فريم روي پارچه قرار مي‌گيرد و براي نورپردازي نيز از ال اي دي استفاده مي‌شود. تابلو تك فريم به نسبت تابلو فلكسي فيس هزينه كم‌تري دارد و البته در طول مصرف نيز انرژي كم‌تري استفاده مي‌كند؛ از همين رو براي مصرف كنندگان مقرون به صرفه خواهد بود.

مش به عنوان يكي از ماده‌هايي كه در چاپ عريض كاربرد دارند، استفاده مي‌شود كه اين محصول حالتي مشبك و توري دارد.‌ چاپِ مش در دو مدل پشت چسب‌دار و بدون چسب يا همان معمولي وجود دارد. از چاپ روي مش بيشتر به منظور پوشش شيشه استفاده مي‌شود، چرا كه بدون جلوگيري از ورود نور، باعث كاهش ديد مي‌شود. اين امر در تبليغات نيز كاربرد زيادي دارد و همچنين بر روي استند نيز به كار مي‌رود. نصب آن به سادگي نصب استيكر است و ماندگاري‌اي حدود دو تا سه سال نيز دارد.


مش چيست؟

مش يا همان mesh همان‌طور كه از نامش مشخص است، حالتي توري دارد و چاپ آن بر روي هر سطحي موجب مي‌شود كه درصدي از ميزان ديد آن پوشانده شود. ساختار توري شكل مش باعث مي‌شود تا پشت سطح نامعلوم بماند البته از ميان چاپِ مِش نور عبور مي‌كند و بسته به ميزان نور تصوير پشت سطح ديد متغيري دارد. از چاپِ روي مِش بر روي شيشه‌ها بيشتر استفاده مي‌كنند و اين كار باعث مي‌شود تا شيشه حالتي شبيه شيشه‌هاي رفلكس پيدا كند.

در واقع همان‌طور كه در روز از پشت شيشه رفلكس داخل محيط مشخص نيست ولي در شب به علت كمبود و يا فقدان نور، ديد بيشتر مي‌شود، مش نيز به همين‌ صورت است يعني ميزان ديد بستگي به ميزان نور دارد.

كشورهاي سازنده مش

در ميان كشورهاي سازنده مش نام كشورهاي آسياي شرقي بيشتر به چشم مي‌خورند و از ميان‌ آن‌ها كشورهاي كره و چين بهترين سازندگان مش لقب دارند. متريال مش ساخته شده توسط اين كشورها از لحاظ گرماژ داراي ضخامت‌هايي مابين 80 تا 100 ميكرون هستند.


چاپ روي مش چه كاربردهايي دارد؟

اگر نگاهي به اتوبوس‌هايي كه در خيابان‌ها تردد مي‌كنند داشته باشيم، خواهيم ديد كه روي شيشه آن‌ها و يا حتي در برخي موارد سطح كل اتوبوس از استيكر پوشيده شده است. با توجه به اين موضوع يكي از كاربردهاي مش بر روي اتوبوس‌هاست. نكته جالب توجه در باب چسباندن استيكر به اتوبوس‌ها اين است كه از داخل كابين اتوبوس مناظر بيروني را مي‌توان مشاهده كرد، اگرچه درصدي دودي باشند اما باز هم قابل ديدن هستند چرا كه در آن‌ها از مش بهره گرفته شده است.

كاربردي ديگر چاپ مش را مي‌توان در پارتيشن بندي نام برد. از پارتيشن بندي در دفاتر كار بيشتر استفاده مي‌شود و به منظور مشاهده نشدن كامل طرفين از اين مدل چاپ بهره مي‌گيرند، چرا كه نور از ميان آن عبور مي‌كند اما مشاهده طرفين به وضوح امكان‌پذير نيست.

در برخي مغازه‌ها هم از چاپ مش به منظور ديد نداشتن داخل مغازه استفاده مي‌كنند. در اين راستا قسمتي از شيشه با اين چاپ پوشانده مي‌شود و لذا داخل مغازه از بيرون ديد نخواهد داشت. از اين مدل چاپ بيشتر در رستوران‌ها و كافه‌ها براي آسايش بيشتر مشتريان استفاده مي‌كنند تا در حال غذا خوردن راحت باشند.

بايدها و نبايدهاي چاپ مش بر روي وسايل نقليه

از چاپ مش براي چسباندن تبليغات بر روي وسايل نقليه مختلف استفاده مي‌شود و همان‌طور كه مستحضر هستيد وسايل نقليه در معرض اموراتي نظير باد و باران و… هستند، لذا ممكن است مش بر روي آن‌ها دوام زيادي نداشته باشد. براي افزايش دوام و ماندگاري چاپ مش بر روي وسايل نقليه بهتر است از چاپ مش توسط دستگاه‌هاي با كيفيتي نظير اكوسالونت استفاده شود كه موجبات ماندگاري و دوام بيشتر اثر چاپي را فراهم مي‌آورد. مرغوبيت جوهر نيز در كيفيت چاپ تاثير به سزايي دارد و بايد در هنگام انتخاب از بهترين جوهر استفاده شود.

جوهرهاي مختلفي براي اين كار موجودند كه ساخت كشورهاي متعددي نظير كشورهاي اروپايي و آمريكايي هستند، اما تجربه ثابت كرده كه جوهرهاي ساخت كشور آمريكا در مش دوام بيشتري دارند و لذا در برابر نور و ساير عوامل محيطي مقاوم‌تر هستند.

البته لازم به ذكر است نحوه نصب نيز در كيفيت و ماندگاري چاپ روي مش بر روي وسايل نقليه اهميت دارد، هرچه نصب دقيق‌تر و اصولي انجام شود كيفيت مطلوب‌تري نيز حاصل مي‌شود. به اين منظور بهتر است يك فرد كاربلد نصب چاپ مش را انجام دهد.

چاپ مش
انواع چاپ مش و ويژگي‌هاي آن‌ها


چاپ مش راهمان‌طور كه كوتاه اشاره كرديم مي‌توان به طور كلي در دو دسته پشت چسب دار و بدون چسب (معمولي) تقسيم كرد كه اين تقسيم بندي بر اساس كيفيت آن‌ها است. براي چاپ مش از دستگاه‌هاي مختلفي نيز استفاده مي‌شود كه هر كدام در ميزان كيفيت محصول نهايي تاثير به سزايي دارند. از جمله دستگا‌ه‌هاي با كيفيتي كه شهرت بيشتري نزد مصرف كنندگان چاپ مش دارند، دستگاه اكو سالونت است كه براي تصاويري كه از فاصله نزديك بهتر است در ديدرس باشند، كاربرد دارد. قاعدتا مش با استفاده از دستگاه اكوسالونت هزينه بالاتري دارد ولي گفتني است كه از لحاظ كيفيت اين دستگاه بهترين چاپ مش را ارائه مي‌دهد. تنها نكته اي كه در باب دستگاه اكوسالونت براي چاپ مش وجود دارد اين است كه جوهر آن ماندگاري زيادي نخواهد داشت و تنها حدود دو سال دوام خواهد آورد، لذا از اين مدل چاپ براي مصارف كوتاه‌مدت و زير دو سال استفاده مي‌شود.

دستگاه ديگري كه كار چاپ مش را انجام مي‌دهد، كيفيت دستگاه اكوسالونت را ندارد ولي ماندگاري رنگ آن بيشتر است. دوام جوهر تصاويري كه با استفاده از اين دستگاه‌هاي معمولي چاپ مي‌شوند، حدود سه سال است.

مقدمات نصب چاپ روي مش

اگر از نمونه چاپ روي مش استفاده مي‌كنيد، در ابتدا بايد، برچسب‌ها را بر روي ورق كاغذ موم قرار دهيد. در صورت نبود ورق كاغذ موم از فويل آلومينيومي نيز مي‌توانيد استفاده كنيد.
در اين مرحله مي‌توانيد پشت برچسب را با مخلوط چسب رنگ كنيد، براي اين كار مي‌توانيد از براش، قلم‌مو و يا قلموي خمير بهره بگيريد. در اين مرحله توجه داشته باشيد خيلي استفاده از چسب ضروري نيست و نبايد برچسب‌ها با چسب خيس شوند، بلكه يك پوشش سبك با چسب كافي است.
پس از رنگ آميزي بايد به چاپِ مِش فرصت دهيد تا در شرايط طبيعي كاملا خشك شود. دقت كنيد قبل از نصب برچسب‌ها بايد كاملا خشك باشند.
حال مي‌توانيد برچسب‌ها را داخل يك جعبه يا كيسه نگه‌داري كنيد و هر وقت خواستيد آن را بر روي سطح مورد نظر خود اعمال كنيد.

نحوه نصب چاپ روي مش

چاپ مش پشت چسب‌دار به راحتي نصب مي‌شود و نصب آن حتي از نصب استيكر نيز ساده‌تر است. در نصب استيكر همواره احتمال وجود حباب زير استيكر وجود دارد اما از آن‌جايي كه مش داراي سوراخ‌هاي ريزي است، بدون حباب مي‌توان آن را بر روي سطح چسباند.

براي نصب مش بايد ابتدا محل نصب را به دقت تميز كنيد، چرا كه وجود گرد و غبار زير آن موجب كاهش كيفيت و ماندگاري مش مي‌شود. براي پاكسازي سطح بهتر است از يك مايع شوينده استفاده كنيد تا علاوه بر گرد و غبار چربي‌هاي احتمالي نيز خوب پاك شوند.

شيشه پاكن‌هاي معمولي براي نصب چاپِ مِش مناسبند و البته به جاي آن مي‌توان از مخلوط آب و مايع ظرفشويي نيز استفاده كرد و سپس مش را همانند استيكر چسباند. دقت كنيد قبل از نصب ابعاد چاپِ روي مِش را مد نظر قرار دهيد، چنانچه چاپِ مِش سايزي بزرگتر از يك متر مربع داشت توصيه مي‌شود كار نصب آن را دو نفري انجام دهيد تا با دقت بهتري نصب شوند.

براي نصب بايد حدود ۱۰ سانتي‌متر از كاغذ مش را جدا كنيد و سپس بر روي سطح مورد نظر كه در ابتدا با مايع شوينده خيس كرديد، قرار دهيد. در اين هنگام بهتر است از دور به محل مورد نظر با دقت نگاه كنيد تا در صورت كج چسباندن متوجه شويد و آن را اصلاح كنيد‌.

حال بايد به آرامي كاغذ پشت مش را جدا كنيد و آرام آرام آن را با استفاده از يك كاردك پلاستيكي (كارت بانكي نيز مناسب است) چاپ مش را بر روي سطح مورد نظر نصب كنيد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 24
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 38
  • بازدید سال : 218
  • بازدید کلی : 8549
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی